Bordeaux Beau - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu Bordeaux Beau - Reisverslag uit Bordeaux, Frankrijk van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

Bordeaux Beau

Door: Jesper

Blijf op de hoogte en volg Jesper

09 September 2014 | Frankrijk, Bordeaux

We ruimen ons kampement op om Noord-Frankrijk achter ons te laten en op zoek te gaan naar het nog mooiere weer, voorlopig hebben we nog weinig te klagen gehad daarover, maar het kan altijd beter en om de zon ons nog blijer te maken is het voorruit ook maar eens schoon geschrobd waardoor er van de veldslag weinig meer te zien is. Met de hoedjes op het hoofd, de zonnebril op de neus, flipflops om de voeten en het altijd schitterende busje onder de kont maken we flink wat kilometers. We besluiten namelijk om zo ver mogelijk richting Bordeaux te rijden, want in Bordeaux willen we ons Franse leven helemaal optimaliseren met goede wijn en die Franse zon dus.

Van Mont Saint-Michel naar Bordeaux is een veel te lang eind om in één keer te rijden dus Navigator Marin zoekt een paar campings uit aan de kust die zo ongeveer op de route liggen en het besluit komt te liggen op Les Sables-d’Olonne. Nog nooit van gehoord natuurlijk, maar het schijnt een mooie camping te zijn op een paar meter lopen van het strand. Onze route door Frankrijk blijft ook op deze lange rij dag een schitterende, maar vandaag hebben we een extra aanvulling op ons al schitterende aanwezigheid in het land. Wat dan? WAT DAN??!?! Nou, bij een supermarkt zag ik enkele CD’s in de schappen liggen en aangezien wij een CD speler hebben waar we voorlopig alleen nog De Dijk, Acda en de Munnik, Red Hot Chili Peppers en Eels voor mij draaien, draaien we soms ook Rihanna, Adele en Glennis Grace voor Marin…. Sja, omdat Marin helemaal niet rijdt en toch een beetje bij verstand moet blijven om ons de juiste wegen op te dirigeren moet ze daar af en toe naar luisteren zo blijkt. Maar nu hebben we daar dus vier CD’s bij gekregen. VIER! Waarvan er één een triple-album is van Frankrijks beste zangeres ooit; Edith Piaff! Dan rijdt je per ongeluk een stad binnen, omdat we de ring niet zagen waar we op moesten, en kun je niet harder dan 50 km/u en vaak haal je de dertig niet eens. Wat is dan leuker om in zo’n oude Volkswagen te zitten, met hoedjes en zonnebrillen op, waar uit de speakers de onbegrijpelijke Franse teksten van Edith Piaff gallen?! Nou niets dus! Marin is er misschien niet blij mee, maar ik wel! Nu nog continue een stokbrood in de ene hand en een halfvolle fles rode wijn in de ander en een baretje op i.p.v. hoedjes et voila, France!

Redelijk direct rijden we naar Les Sables-d’Olonne, checken in en weten weer een prima plekje te vinden voor onze woonwagen. We kijken even bij het zwembad, maar ik mag niet zwemmen in het zwembad. Hier zijn van die sexy speedo’s en strakke zwembroekjes namelijk verplicht en die heb ik niet. Heel vervelend hoor, nu moet ik in de zon blijven zitten ! Maar de camping is redelijk groot en ruim en misschien eindelijk een beetje druk, helemaal in vergelijking met de vorige campings, dus durven we het aan om hier het restaurant uit te proberen en zelfs een paar borrels bij de bar te halen daarna. Beetje voetbal op de achtergrond, Mojitos in de handen en een paar potjes airhockey, maar echt druk is het niet en we besluiten toch weer redelijk op tijd de rust te pakken, want we willen de volgende dag naar het strand! Daarvoor wordt ’s ochtends de strandtas volgeladen met onze e-books en handdoeken en maken we de wandeling. Helaas komen we tot de ontdekking dat er ook hier kliffen zijn en na een poosje zoeken er geen strand te vinden is. Dus maar zonnen bij het zwembad, wat wel erg warm is zo zonder verkoeling van het zwembad. Maar dat weten we gelukkig allemaal te overleven, die hitte en afwezigheid van strand. Maar we weten ook dat de volgende ochtend er toch weer verder gereisd dient te worden.

Hier gaan we weer, de reis vervolgend. We hebben allebei onze taken die we moeten uitvoeren om het boeltje op te ruimen, vast te zetten en in te laden alvorens we de weg oprijden. We zijn er nu al redelijk bedreven in, dus na het ontbijt met koffie duurt het allemaal niet zo lang meer voordat we van de camping af zijn. Met de voorgenoemde artiesten uit de speakers rijden we steeds meer de kant van Bordeaux op en voor we het weten zijn we omringd door wijnvelden. Heuveltje op, heuveltje af en overal waar je om je heen kijkt wijnvelden. Of wijngaarden of druifplantages? Schitterend in ieder geval en wat het nog mooier maakt zijn de overdreven grote chateaus die soms opduiken vanachter de enkele bomen. We rijden nu al in de buurt van Saint-Emilion en het is hier een drukte van jewelste. Dat waren we niet gewend, zoveel mensen en de bij behorende chaos! Gelukkig is het op de camping wel lekker rustig, maar nadat we daar ingecheckt hebben rijden we de chaos van Saint-Emilion in. Ook dit is een UNESCO dorpje, maar wat dit weer compleet anders maakt van Mont Saint-Michel, is dat het nu niet omringd is door zee(bodem) maar door wijngaarden. Het eeuwenoude dorpje zelf is ook weer schitterend met smalle steegjes waar je met z’n tweeën naast elkaar niet door kan, steile steegjes waar ze een hek maar neergezet hebben om op de been te blijven en kleine patio’s waar je heel gezellig een wijntje kunt drinken. Wij vermaken ons hier ook weer prima voor een poosje en zoeken na enige tijd de rust van de camping op.

Alles wordt weer opgeruimd en we verlaten het kleine Saint Emilion voor een camping in het grote Bordeaux, we moeten nu toch echt de ring op, maar helaas gaan we de verkeerde kant op en rijden de ring zowat rond voordat we bij de juiste afslag zijn. Daarna gaat het in één keer goed en komen we weer in hetzelfde riedeltje terecht. Alles wordt weer klaargemaakt voor twee overnachtingen op deze camping, daarna huren we een fiets om door Bordeaux te cruisen. En wat een prachtige stad is Bordeaux zeg, groot en immens, ruim en toch klein, veel oude gebouwen en een heerlijke boulevard om overheen te fietsen. En als we het fietsen beu zijn zitten we op een terras ergens in Frankrijk in de zon, Marin ziet een winkelstraatje en gaat op pad terwijl ik nog even blijf zitten. Even later pakken we de fiets meer en rijden een beetje kris kras door de straten, op ons dooie gemak en genieten zo lang we kunnen van de stad. We rijden vlak voor het te donker wordt naar huis waar er nog wat gelezen wordt en de nieuwe dag aangevangen wordt. Deze dag is weer een dag van het lekker niets doen. Nu zijn er geen regels voor zwemkleding dus mag ook ik een duik in het zwembad maken en we blijven lekker zonnebaden bij het water, plannetjes smedend over de wijnroute van de volgende dag en misschien zelfs al Biarritz!

• 22 September 2014 - 21:30

Daan: