Killer Tubes - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu Killer Tubes - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

Killer Tubes

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

19 December 2011 | Laos, Vangviang

Vang Vieng
Serieus, als er iets is wat je moet doen, dan is dit het wel.Geniaal, waarschijnlijk uniek in deze vorm, gezellig en vooral ontzettend leuk om te doen. Dan lees je de kop van deze update en denk je misschien 'Killer Tubes? Waar gaat dat in vredesnaam over?' Nou, dat zal ik je uitleggen.

Een 'Tube' is eigenlijk een grote opblaasbare donut waarmee je in het water kan dobberen. Dat is nog niet zo heel bijzonder an sich, dat kun je in een zwembad, in de oceaan, in een meer en zelfs in een bubbelbad. In dit geval gebeurt het 'tuben' in de rivier Nam Song, dat toevallig langs Vang Vieng loopt. Wij hadden al wat verhalen gehoord over dit plaatsje, over de bijbehorende toeristische attractie en dat erbij het tuben gedronken wordt, maar wat er hier gebeurde ging alle perken te buiten. Dus niet een perk, ook niet twee perken, neen.... ALLE perken.

Tien barren
Langs de route die je al tubend in de rivier aflegt zijn zo'n tien barren neergezet, althans dat hebben we van horen zeggen. En dan
tellen we het eerste barretje niet mee, de eerste keer tuben zijn we tot de derde bar gekomen en dat in zes uur tijd. De vierde bar tel ik niet mee, want toen was het al donker en hadden we het koud. De tweede keer dat we de rivier afgingen hebben we niet eens tubes meegenomen en zijn we bij de vierde bar gekomen, in zo'n 5 uur tijd. En niet omdat we het zat waren maar meer omdat we zat waren. Maar goed, nu het verblijf in Vang Vieng, vertelt in chronologische volgorde hoop ik.

Eerste tubedag
Nadat we aangekomen waren in Vang Vieng deden we het zoals gewoonlijk even rustig aan, ons orienterend wat er allemaal te beleven valt en wat er waar te halen is. Wat ons hier opvalt is dat 9 van de 10 restaurants/cafees een dikke flatscreen (of meerdere) hebben hangen met daarop afleveringen van de serie Friends of van de tekenfilmserie Family Guy. Mochten we dus even niets te doen hebben, dan kunnen we altijd televisie kijken. We liepen eigenlijk overal langsheen omdat we op zoek waren naar een relax restaurantje met een ongewoon mooie sunset en die hebben we weten te vinden natuurlijk.

De volgende morgen regelen we onze tubes en beginnen we ons klaar te maken voor wat er ons te wachten staat, natuurlijk wisten we het niet, slechts een klein beetje, maar we werden flink overrompeld door wat we zagen. We begonnen nog netjes met 'Drink for the children', maar niet veel later was het hek van de dam. Bij aankomst kregen we eerst een groene band om een arm/voet/hoofd/pols/enkel/knie waar je maar wilt en direct daarna de eerste rumshots. We komen de brug op, die over de rivier loopt en zien daar een megafestijn van dansende westerlingen, relaxte muziek, mensen half in een tube en veel 'spring break games'. We rennen bijna de eerste bar in, daar krijgen we een gekleurd armbandje en onze tweede shot, we halen een emmer cuba libre en genieten van de atmosfeer, een paar emmers later wordt het tijd voor wat beweging dus gaan we volleyballen met z'n vieren. Voor we het weten is het volleybal veld volgepakt met anderen en maken we er een leuk spelletje van. Maar al deze inspanningen zorgen voor extreem veel warmte en tuben we naar de tweede bar... Dat is zo'n 25 meter in het water liggen en worden we uit het water gevist met een touw en lege fles. Daar gaan de festiviteiten verder en moet Anja het helaas laten afweten. We brengen haar thuis en gaan daarna verder. Dat we heelhuids thuis zijn gekomen mag een wonder heten, maar de volgende dag hebben we overal blauwe plekken en schaafwonden, dus echt heelhuids was het niet ;).

FRIENDS
Na de eerste tube ervaringen (Anja's tube is kwijt, we kwamen na 18:00 terug met de tubes dus verliezen een gedeelte van de borg, verwondingen, kapotte 'waterdichte tasjes') en het ontbijt om uit te brakken gaan we eigenlijk de hele dag niets doen, zo'n lekkere zondag dus, waarbij je niet hoeft te bewegen. We zoeken een restaurant op en kijken zo'n twee seizoenen van FRIENDS eten wat, kijken televisie, drinken wat, kijken televisie. Dramatisch langzame dag dus.

De tweede tubedag verschilt niet veel met de eerste, behalve dat we deze keer maar geen tubes meenemen, ook niet tuben gaan, maar de tweede bar lopend opzoeken (het is zo'n tien meter lopen van de eerste bar... wisten wij veel), nu juist tubes meenemen die helemaal niet van ons zijn en het dit keer redden tot de vierde bar (ook meer spelletjes gespeeld zoals FlipFlop, Stoelendans met tubes en iets met een blinddoek) en dus weer een geweldige dag hebben.

Landschap
Omdat we niet weer een brakdag wilden zoals de vorige keer besluiten we nu een half seizoen van FRIENDS te kijken om daarna op zoek te gaan naar een grot waar gezwommen kan worden. En omdat de meiden niet meer dan 100.000 KiP (10 euro) wilden betalen voor een tuk-tuk gaan we lopend op grottenjacht, de grottenjacht zelf loopt uit op een fiasco maar wat we daarvoor terugkrijgen is het zeker waard. We lopen namelijk door een geweldig landschap met vlakke gele velden en groene bergen, uiteindelijk vinden we dan ook een paar grotten, maar het zwemmen zit er niet in. De grot met het zwemwater is erg krap, maar we vinden onze weg naar het water en weer terug!

Nu ben ik al in Cambodja en heb ik nog flink wat te vertellen over de awesome ervaringen te motor in Thakhek, Laos. Dus dat moet maar weer even wachten. Ondertussen ook al Angkor Wat achter de rug en kan ik zeggen dat ik zoveel te vertellen heb dat de verhalen zich langzaam zullen opvolgen, zoveel gedaan, zo weinig tijd om rustig even wat te schrijven. Maar ik ben nog in leven! Hoewel ik nu een beetje ziek ben, maar dat loopt wel los.

• 22 December 2011 - 08:23

Kenny:

Klinkt goed vriend! Geniet ervan, voor je het weet moet je aan die keiharde arbeid 'down under' ;)

• 22 December 2011 - 09:07

Yvankatje:

klinkt goed flep! rustig aan! Niet te ziek worden!
    X vanuit Bunschoten Yvank