The Twin Towers - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu The Twin Towers - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

The Twin Towers

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

08 Februari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

CULTUURSCHOK! BAM daar was het dan, het einde van cheapass Azie en het begin van het veel duurdere vervolg, het einde van de 'right side of the road' en het begin van de linkerkant van de weg, het einde van pho/noodle/rijst en het begin van Indiaans/Arabisch voedsel, het einde van twintig cent per bier en het begin van Euros voor een pilsje. Dan maar een flinke hoeveelheid minder consumeren en nog beter op zoek gaan naar goedkope eettentjes...right? Yeah Right...

Kuala Lumpur, voor mij vooral bekend als de stad met die twee toren, die voorheen zelfs de hoogste ter wereld waren. Ik kom gelukkig weer in goede gezondheid aan en merk dat het allemaal een stuk tropischer is; warm, vaak benauwd en met periodes van korte maar heftige regenbuien. Hier is het Chinese nieuwjaar nog in volle gang en de Indiers, Moslims, Malay en westerlingen doen allemaal vrolijk mee. Waarmee? Met uitverkoop natuurlijk! Na aankomst bekijk ik eerst even mijn directe omgeving en dat is toevallig Chinatown en mijn plan om goedkope toko's te vinden voor wat te eten zijn hier gelukkig niet lastig te vinden, maar eigenlijk wil ik meteen de Petrona Twin Towers bezichtigen, want dan heb ik dat tenminste achter de rug.

Ik wandel dan na het ontbijt de volgende morgen op goed geluk ergens heen en kom uit bij het centrum der winkelcentra van KL en ze hebben hier niet een of twee massieve gebouwen met winkels, nee wel honderdvijfendertig! Klein verschilletje dus met het Zuid-Oost Azie van de afgelopen twee maanden. En omdat er zoveel winkels met electronica zijn die gezellig het nieuwjaar in willen gaan met een goede hoeveelheid verkoop ga ik op zoek naar apparaten als een camera, scheerapparaat (laten liggen in Vietnam) en misschien wel een laptopje. Helaas is alles gewoon net zo duur als in Nederland, zo niet duurder en besluit ik zonder handel terug te gaan naar mijn goedkope Chinese omgeving. Daar vind ik weer wat goedkoop voedsel en, omdat het bier nog te duur is, wat frisdrank.

Het hostel is ingericht om zoveel mogelijk mensen te herbergen en mijn 8-man dormitory is niet de grootste en verbindt nog twee andere 8-persoons dormitories met de gang naar beneden, een drukte van jewelste dus en ik besluit door de matige nachtrust wat langer te blijven liggen, maar na de koffie en het ontbijt op het dakterras ben ik op en top fit voor de Twin Towers. Shareed weet me te vertellen wat de snelste weg is en dat de Australian Open vanmiddag met Rafa vs Roger beslist de moeite waard wordt om te kijken. Daardoor komt er zowaar een tijdslimiet op mijn toer door 'The Golden Triangle', zoals het gebied bij de Twin Towers ook wel genoemd wordt en moet ik niet teveel tijd verspillen met mijn ontspannen koffie. Een geniale ingeving leidt mij tot de juiste weg en zonder te verdwalen zie ik de torens in de verte opdoemen, zo wordt de orientatie natuurlijk wel heel makkelijk. Als ik na zo'n 30 minuten de basis van de torens zie, zie ik weer een groot complex bestaande uit winkels. Dolce, Armani, Rolex noem maar op. Snel doorlopen dus, want ik heb toch geen geld te besteden voor die echte artikelen. Om de hoek bij het hostel zijn ze een stuk goedkoper. Wanneer ik aan de andere kant van het gebouw de zon weer mag begroeten ben ik tot mijn eigen verbazing in een net park beland. Fonteinen, gras, bruggen en water, alles is present. Een goede gelegenheid voor een klik en een klak en een boekje dus. Tot mijn grote spijt word ik aangehaald door een Maleisiër en zijn vrouw en als ik vertel dat ik Nederland kom beginnen ze te vertellen over een nicht die in Amsterdam gaat studeren en of ik de familie niet wat zekerheid kan geven over de veiligheid van een jonge Malay in het grote Amsterdam, bij hen thuis met wat koffie of thee. 'My spidersense is tingeling', ik zie het al voor me: ik ga mee, naar de middle of nowhere en kom thuis. Ik word gevraagd of ik poker speel en of ik niet even een oom wat geld wil ontvreemden voor het gezin. Natuurlijk krijg ik geen gesprek over de pracht van Amsterdam en als ik eenmaal ingespeeld ben met de tekens voor de kaarten die ik krijg komt de 'oom' binnenlopen. In zijn Armani-pak, een dikke zonnebril en met wat sigaren stelt hij zich voor en zijn de spelen geopend. Door de trucjes win ik natuurlijk de meeste handen en heb ik 500 dollar winst voor de inzet door de daken van de Twin Towers vliegt en wordt mij gevraagd of ik niet een potje voor het viervoudige wil spelen. Natuurlijk weiger ik zoiets en dan begint het spel echt. Met als resultaat een lege creditcard en een aggressieve 'oom'.
Ik bedank dus vriendelijk omdat nog een potje tennis wil kijken en zelfs de KL Tower op wil, maar weest gerust de volgende morgen zou toch kunnen, wij zijn toch vrij en het zou echt leuk zijn. Ik ga akkoord en begin met lezen van mijn boek alvorens naar die KL Tower te gaan. De toren is op de terugweg en geeft een panoramisch uitzicht over de stad en omgeving, inclusief de twee torens, helaas wel ten koste van flink wat MYR, maar dat mag de pret niet drukken.

Ik kom op tijd aan in de kroeg waar we afgesproken hadden, maar de Reggae bar had geen tijd en/of zin om tennis op te zetten en ik vlucht maar naar een internetcafé om het te streamen en na de eerste set komt Rasheed het café binnen en gezamenlijk proberen we het weer in de Bar, waar nu wel een tv beschikbaar is gesteld voor de match. Ik juich natuurlijk voor FedExpress en raak aan de praat met een stel Schotten die negen van de tien keer onverstaanbaar zijn en dan is het tijd voor de ellende om te beginnen, want het eerste biertje wordt besteld. De wedstrijd eindigt in mineur, maar het is gezellig en we spreken af om de volgende dag Murray, ook zo'n Schot, te begroeten voor zijn pot tegen de Djoker. Wat dan ook gebeurt, waarbij een expat uit India wordt betrokken, twee Duitses en twee Ieren om het feestje na de wedstrijd compleet te maken met een toevallige ontmoeting met de Belgische Florence en Melody. Het startsein is gegeven en eindigt met een Finse helikopter die de TL-buis crasht, neerstort en het vervolg van de avond ons in duisternis achterlaat.

Zaterdag is aangebroken en het werd maar weer eens tijd om wat te bezichtigen wat leidt tot een bezoekje aan een of ander pleintje, een druk bezet pleintje zelfs. Op het grasveld werden er potjes voetbal met scheidsrechter en al gespeeld, terwijl er op de voorgrond BMX-jes met een ramp hun trucjes lieten zien, dit allemaal onder begeleiding van een DJ die de dansshows aan elkaar draaide en praatte. Gezellige boel dus, maar het begint donker te worden en niet vanwege het tijdstip, dus ik haast me naar de bar om wat te eten en te drinken en wanneer de Ieren Matt en Joseph aanschuiven maken we er een rustige maar gezellige avond van. We houden het relatief rustig omdat de volgende dag de finale op het programma staat. Die we natuurlijk ook weer gaan bekijken, de Duitsers haken af, maar we komen weer nieuw volk tegen en met een mooi resultaat nemen we een paar drankjes. Na al deze gezellige dagen wordt het de hoogste tijd om naar Singapore te vertrekken, we nemen afscheid van elkander en gaan ieder onze weg.


Ja ja lieve mensen, een beetje vertraging, maar dat gaat nou eenmaal zo als je druk drukker drukst bent :). Ik zit in Nieuw-Zeeland en overleef het allemaal prima! De reacties zijn allemaal leuk, dus laat maar doorkomen!
Foto's van Nieuw-Zeeland ( https://picasaweb.google.com/117626227884945100212/NovaZeelandia )en Maleisie/Singapore ( https://picasaweb.google.com/117626227884945100212/TheEasternOrientation )staan nu ook online en het is allemachtig prachtig allemaal!

Toedels

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 275
Totaal aantal bezoekers 80861

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 27 April 2016

Zuidelijk Zuid-Amerika

01 September 2014 - 01 Oktober 2014

Le Tour de France

22 November 2011 - 28 Februari 2013

The Eastern Orientation

18 Maart 2012 - 24 Januari 2013

Where women glow...

02 Februari 2012 - 18 Maart 2012

A Kiwi a day ....

01 Januari 2002 - 03 Februari 2010

Snoepreisjes

03 Maart 2009 - 13 Augustus 2009

Conquer of the Americas

08 Februari 2007 - 16 Juli 2007

Where the wild things are

Landen bezocht: