Dragonyear in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu Dragonyear in Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

Dragonyear in Hoi An

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

07 Februari 2012 | Vietnam, Hoi An

Hoi Hoi An, jij schitterende stad met je smalle, mooi verlichte straatjes, met je bloemenparade en je voorbereidingen voor Tet (Vietnamees Nieuwjaar). Met je toeterende scootertjes, lekker straatvoedsel en sfeervolle markt. Ja Hoi An is een mooi dorpje met een mooi oud centrum en een relaxte sfeer die je vooral maant om het rustig aan te doen.

En dat deed ik dus ook, op de dag van aankomst afgesproken met Haylee en Damien om wat te eten en te drinken, maar dat kon natuurlijk alleen gebeuren als ik wat persoonlijke kledij aan you schaffen in de stad die bekend staat om zijn kleermakers. Samen met een Deen Jorn en Francaise Amy op pad naar niet al te dure pakken en shirts. Ik laat het pak voor wat het is, maar voeg wel twee shirts toe. Helaas konden ze niet helemaal persoonlijk gemaakt worden omdat de winkels sluiten voor nieuwjaar, maar toch ga ik even mijn maten op laten nemen.

Na een hele ochtend druk te zijn geweest om dit te regelen is het eindelijk tijd voor een biertje met de Austaliers en tijd om wat plannen te maken om te doen rondom Hoi An. We besluiten de volgende dag te eten bij de homestay van Haylee en Damien, Marble Mountains te bezoeken en uiteindelijk ook My Son ruines te bezichtigen. Maar eerst doen we een dag je strand, ik heb nog niet in die zee daar gezwommen en daar is dan ook verandering in gekomen.

De volgende ochtend moest ik om 11:00 mijn shirts passen en kon daarna meteen aanschuiven bij de lunch in de homestay. Als ik daar aankom zie ik Dax in de bank zitten, wat een toeval weer. We praten wat bij en kunnen dan aanvallen op de flinke hoeveelheden voedsel dat het gezin klaargemaakt heeft. Heerlijk is het weer, lekker Vietnamees voedsel en alles een beetje mixen te erg genieten. De wijn wordt geopend en het bier vloeit rijkelijk mee, 's middags kan ik mijn shirts ophalen en als ik terug kom bij de homestay zit de sfeer er nog prima in. We besluiten een potje pool te gaan spelen en zetten een avondklok, omdat we de volgende morgen redelijk vroeg naar Marble Mountains willen gaan. Helaas wordt de avondklok overschreden bij drie uur en is het afwachten wat de volgende morgen brengt.

Om elf uur gaat de wekker en voordat we op pad gaan is het al half twee, leve de avondklok! Maar we yijn op weg en omdat het een feestdag is, is het rustig op de weg en rustig bij de marble mountains. We hebben het rijk bijna voor onszelf en kunnen rustig de tijd nemen om alles eens goed te bekijken. De tempels die daar in de grotten gebouwd zijn worden steeds indrukwekkender en het uitzicht op de top wordt een beetje verpest door een enorm resort aan de kust, gelukkig kunnen we de andere kant ook nog op kijken en zien we Vietnam zoals het is =). We keren terug, besluiten te gaan eten en drinken en zetten weer een avondklok, maar nu wat later omdat om twaalf uur het vuurwerk begint. We komen nog wat bekenden tegen (Ana en Marianna uit Mexico lopen ook hier rond) en gezamenlijk maken we ons klaar voor de tweede festiviteiten voor een nieuwjaar (heb de Russische gemist =( ). Het vuurwerk begint dan ook daadwerkelijk om twaalf uur en twintig minuten en een flinke kramp in de nek later kunnen we ons weer in het feestgedruis storten. Ook nu houden we ons niet bepaald aan de avondklok, maar ja, wat wil je als het zo gezellig is.

Na de zware nacht is het dus weer tijd om op te staan om My Son te bezoeken, maar Haylee en Damien geven niet thuis en moeten Amy en ik onze weg zien te vinden naar deze oude Champa ruines. Het duurt eventjes (2,5 uur) voor we het EINDELIJK vinden en met een uurtje zijn we door de ruines heen, het grappige is dat alle tourbussen terugkwamen van de ruines terwijl wij erheen stappen, dus er was echt geen hond te zien daar. De ruines waren op zichzelf best mooi om te zien, maar lieten niet zo gek veel indruk achter omdat ik al veel grotere en indrukwekkendere gezien had. Het charmante van deze ruines was dan ook de kleinschaligheid en het feit dat het omringd is door de 'jungle'. Zoals gezegd keren we na een uurtje terug en vinden we gelukkig onze duistere weg naar Hoi An binnen het uur. We meeten weer met Haylee en Damien en houden het rustig deze avond, aangezien mijn vlucht om 6:00 in de ochtend plaatsvindt. Vreselijk vroeg dus! Maar ik heb daarna een vlucht van Ha Noi naar Kuala Lumpur te pakken wat betekent dat ik beter veel te vroeg in Hanoi kan landen dan aan de late kant. Alles gaat dan ook prima en zo'n 12 uur later ben ik in Kuala Lumpur!

  • 07 Februari 2012 - 12:19

    Yvankatje:

    Bij je status staat dat je weer thuis bent, maar volgens mij ben je nu toch op weg naar Australie/nieuwzeeland??
    x Yvank

  • 08 Februari 2012 - 01:31

    Jesper:

    Dat komt omdat ik ingevuld heb dat ik op 2 februari klaar ben met Zuid-Oost Azie, maar inderdaad ben ik verder en zit ik nu in Nieuw-Zeeland :)

  • 08 Februari 2012 - 17:54

    Pa:

    kan je daar ook schaatsen op natuurijs? groetjes

  • 10 Februari 2012 - 12:20

    Tbone:

    Veel plezier dat klinkt heel relax!

  • 17 Februari 2012 - 16:04

    Marian.:

    He he hier eindelijk een reactie van die slome tante van je ,Zit sammen met oma je verslagen te lezen ,heel veel geluk nog van ons saampies ,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 412
Totaal aantal bezoekers 80757

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 27 April 2016

Zuidelijk Zuid-Amerika

01 September 2014 - 01 Oktober 2014

Le Tour de France

22 November 2011 - 28 Februari 2013

The Eastern Orientation

18 Maart 2012 - 24 Januari 2013

Where women glow...

02 Februari 2012 - 18 Maart 2012

A Kiwi a day ....

01 Januari 2002 - 03 Februari 2010

Snoepreisjes

03 Maart 2009 - 13 Augustus 2009

Conquer of the Americas

08 Februari 2007 - 16 Juli 2007

Where the wild things are

Landen bezocht: