De Twaalf (8) Apostelen - Reisverslag uit Geelong, Australië van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu De Twaalf (8) Apostelen - Reisverslag uit Geelong, Australië van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

De Twaalf (8) Apostelen

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

03 Mei 2012 | Australië, Geelong

Eindelijk aangekomen in Australië, na zeven landen en zo'n honderd-en-veertien dagen. Eindelijk dus, niet dat het vervelend was om er zo lang over te moeten doen, juist niet, super gezellig, je weet! Maar het backpacken is dan nu voorlopig voorbij, althans, nadat ik me gesettled heb in Melbourne, want dat is wel mijn bedoeling. Maar voor al het harde werken begint heb ik eerst nog een weekje vrij met Alex, die in Geelong woont (ongeveer een uur rijden van Melbourne) en die mij beloofd heeft om een roadtrip te gaan doen over de Great Ocean Road. Wat een prachtig idee is natuurlijk!

Bij aankomst op het vliegveld in Australië gaat alles volgens plan, het vliegtuig landt zonder brokken, mijn bagage ligt op de band en ik word niet gearresteerd bij de douane. En als ik zo'n tien minuten buiten sta te wachten komt Alex ook nog eens aanzetten, helemaal prima dus, zij is redelijk kapot, maar dat ben ik ook want het is toch weer drie uur vroeger qua tijdzone of zo. Na 45 minuten kom ik dan aan bij het huis waar zij met haar ouders woont en ik val met vijf minuten in slaap, ja ja, ik word ook een dagje ouder. De volgende dag gaan we even cruisen door Geelong en ontmoet ik haar ouders, gezellig volk, beetje gestoord, maar dat had ik wel verwacht! Blijkbaar is Australië heel erg trots op haar koffie cultuur, want er zijn tig koffie tentjes waar de meest exotische koffie wordt aangeboden en we vinden een zeecontainer die omgetoverd is tot koffie toko, vinden is niet helemaal het juiste woord, want Alex kende die tent natuurlijk al. Eigenlijk gebeurd er niet zo gek veel tijdens mijn verblijf in Geelong. We gaan een dagje op een wijn tour waar we HEERLIJKE wijnen tot ons nemen, eentje was bij 'Jack Rabbit' waar we fantastisch uitzicht hadden over de baai en waar ik mijn eerste daglicht shot van Melbourne kon zien. We gaan ook een dagje Adventure Mini Golf spelen, waarbij ik de grond in getrapt wordt door Alex, die de eerste 9 holes maar liefst tien slagen onder mijn score blijft. BAM! We pakken in Geelong ook een filmpje, want het regent niet alleen maar zonnestralen hier in Down Under. En als de zon weg is koelt het aardig af omdat er een flinke wind aanwezig is, die blijkbaar helemaal van Antarctica pardoes Australië onveilig maakt. We bekijken de omgeving ook even en gaan naar een paar kleine plaatsjes nabij Geelong en zaterdag eindigen we met een potje tennis. Geen partij maar gewoon die bal over het net rammen en kijken hoe lang we dat volhouden, want een echte sport heb ik ondertussen al een tijd niet meer beoefend, het resultaat is dan ook spierpijn! We kijken naar mensen die golfen, eigenlijk kijken we niet naar mensen die golfen, maar naar de kangoeroes die over het speelveld huppelen, vet grappig! Oh ja, dus mijn eerste wilde kangoeroe meteen de eerste dag gespot.

Natuurlijk doen we ook regelmatig een drankje, een keertje de AFL finale bekijken van het vorige jaar, onder het genot van Australische bier, op het balkon een paar sapjes met een vriendin van Alex, de pub in om wat te eten en te drinken met de familie (een 'bar' is een kroeg, een 'pub' is een soort bruin café en een 'cafe' is een café. Dus als ik zeg kom we gaan de kroeg in, kunnen we opeens in een bruin cafe belanden terwijl ik natuurlijk een bar bedoel!). Uiteraard wat wijn tijdens de wijn proefdag en zaterdagavond met vrienden van Alex wat gegeten bij de Thai om daarna in een Hotel (want dat is dan weer een soort pub) kijken hoe de Bogans (de Tokkies) hun dansjes doen, helaas is dat niet zo interessant en verplaatsen we ons richting het huis van een Breanne (als ik me niet vergis) waar het van erg tot erger wordt. Mooie mensen die Australiërs! Geelong mag dan geen grote stad zijn, ik heb het er in ieder geval gezellig gehad.

The Great Ocean Road
Tussen alle vreselijke taferelen in Geelong door, zijn we ook twee dagen op een roadtripje geweest, over The Great Ocean Road naar Lorne voor een tussenstop om via The Twelve Apostles terug te keren naar Geelong. Fantastische route en hoewel ik niet zo gek lang geleden een nog veel mooiere kustlijn heb mogen aanschouwen in Nieuw Zeeland, is ook dit weer een pareltje. We pakken wat watervallen mee en uitzichtpunten, kamperen in een tentje in Lorne, waar 's avonds echt NIETS te beleven viel, waar we werden aangevallen door eenden (ondanks dat ik Alex nog zo gewaarschuwd had om geen brood te geven aan die ratten van het water), waar allerlei raar uitziende vogels de meest belachelijke geluiden produceren en waar we onze eigen oase creëerden aan de rand van het water met een hoofdweg er vlak achter (Vrooeeeem, vroeeem, vroooooeeeeeeeeeeeeem). The Great Ocean Road is blijkbaar aangelegd door militairen die terugkwamen van een of andere oorlog en die moesten worden voorzien van arbeid, heel leuk detail toch? Je rijdt langs de kliffen en de bossen en het is dus best een uitdaging om op de weg te blijven af en toe (Alex doet al het werk, want ze moet oefenen voor Europa, terwijl ik van de uitzichten geniet) en omdat je langs de kliffen rijdt, heb je dus lekker veel bochten. Prima te doen als je het mij vraagt en na enkele uren met The Beach Boys uit de speakers komen we dan aan bij DE toeristische attractie van Victoria buiten Melbourne, de Twaalf Apostelen! Dit zijn geen 12 poppetjes die gemaakt zijn door Aboriginals met een halo boven het hoofd, maar acht (8) kalkstenen rotsen die zo'n vijftig meter boven het water uitsteken en verlaten zijn door de grote landmassa dat wij Australië noemen. Het zijn er nooit meer dan negen geweest, maar enkele jaren geleden was eentje het zo zat dat die er maar bij is gaan liggen. Maar ondanks dat het geen twaalf rotsen zijn ziet het er nog steeds prachtig uit! We bekijken ook wat andere dingen in de omgeving van deze acht (8) rotsen en zien nog meer mooie uitzichten, rotsen, waterexplosies en natuurlijke fenomenen om de regen die ondertussen af en toe een regenmuur optrekt en het uitzicht beperkt te trotseren. Na de 'Thundercave' houden we het voor gezien en smeren we 'm linea directa terug naar Geelong over de saaie hoofdweg om de week te vervolgen!

De zondag die na de zaterdag komt wordt ik opgepikt door Samara om eens te zien wat er allemaal in Melbourne te beleven valt, maar dat later.

  • 03 Mei 2012 - 15:52

    NielZ:

    Blijft toch ongeloofelijk hoe wij hier op de hoogte kunnen blijven via internet. Internet , nothing more then a series of tubes! :O

  • 05 Mei 2012 - 07:44

    Peter:

    Hoeij, koffie!

  • 05 Mei 2012 - 07:44

    Peter:

    Hoeij, koffie!

  • 05 Mei 2012 - 08:57

    Pa:

    ben je op tijd op mijn verjaardag?

  • 06 Mei 2012 - 04:01

    Guido:

    Hey Jesper, klinkt als een mooie bedoeling daar. Ook een beetje als de westcoast van het Zuidereiland ;)

    Als we terug zijn in NL snel is een keer een biertje doen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Geelong

Jesper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 494
Totaal aantal bezoekers 80760

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 27 April 2016

Zuidelijk Zuid-Amerika

01 September 2014 - 01 Oktober 2014

Le Tour de France

22 November 2011 - 28 Februari 2013

The Eastern Orientation

18 Maart 2012 - 24 Januari 2013

Where women glow...

02 Februari 2012 - 18 Maart 2012

A Kiwi a day ....

01 Januari 2002 - 03 Februari 2010

Snoepreisjes

03 Maart 2009 - 13 Augustus 2009

Conquer of the Americas

08 Februari 2007 - 16 Juli 2007

Where the wild things are

Landen bezocht: