De sneeuw voorbij - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu De sneeuw voorbij - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

De sneeuw voorbij

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

09 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hoe kom je weg uit Nederland?

Een goed begin is vaak het halve werk; was het gister al bekend dat er een flink pak sneeuw zou gaan vallen en dus, naar alle waarschijnlijkheid, het vliegverkeer hier hinder van ondervindt. Is de NS, buiten haar schuld om, een spelbreker. Eigenlijk is het niet eens de NS die een spelbreker is, want hier kan echt heel weinig aan gedaan worden, toch is het spel een beetje gebroken. Met sneeuw kan men nog leven, een beetje vertraging kan ook geen kwaad, maar een ongeluk met de trein, waarbij waarschijnlijk doden zijn gevallen, is toch wel een ernstig geval. Normaal gesproken laat ik nieuws van deze strekking aan mij voorbij gaan, maar nu ben ik er bij betrokken, want ik loop nu een flinke vertraging op, klinkt hard misschien, maar ja ik kan het ook niet helpen, ik wil graag toch nog mijn vliegtuig pakken om zo de kou te verruilen voor de warmte.

Het is nu 15:30, en sta dus al drie kwartier stil, en het zal nog wel langer duren. Dit brengt enige complicaties met zich mee, ik moet namelijk mijn sleutel nog afgeven van mijn kamer, dit moest voor 16:00 gebeuren, ben ik er tenminste meteen vanaf. Nu heb ik daar al een antwoord op gevonden, maar is toch niet zo optimaal als dat het normaal gesproken zou zijn. Vervolgens moet ik ook nog mijn OV inleveren, anders krijg ik namelijk geen vergoeding van de IB-groep, dit moet gebeuren bij een postkantoor en die sluiten vaak om 17:00, ik hoop dat ik dat haal, want dan ben ik tenminste ook op tijd op Schiphol, daar moet ik immers om 17:40 zijn om in te checken. Stress? Nee, nog niet, maar het begint al wel te kriebelen, stel dat, stel dat, stel dat!!

Ach, ik moet gewoon doen wat ik altijd doe, er vanuitgaan dat het goed komt en zo niet, dan toch. Ik hoop dat die mensen in die auto het overleven zonder blijvende schade, maar ik vrees het ergste, ik heb dan ook wel medeleven met de nabestaanden, want het is een groot gemis voor ieder. Ik blijf slechts zes maanden weg en had al moeite om afscheid te nemen van vrienden en familie, laat staan van iemand die je erg nauw ligt en wie je nooit meer in levende lijve zult kunnen aanschouwen... Dat is pas erg, daar zijn mijn huidige problemen niets bij. Relativeren is ook een kunst, blijven hopen dat ik het vliegtuig haal....

Gehaald!
Het is nu 21:44 Nederlandse tijd, ja, Nederlandse tijd, volgens mij is dat ook Zwitserse maar dat klinkt niet zo gaaf. De problemen van een paar uur geleden zijn de mijne niet meer, heb de sleutels afgeleverd en mijn OV kaart overgedragen aan Maartje, die lost dat vast wel op, ik heb het vliegtuig gehaald en zit nu in Zürich te wachten op het vliegtuig dat mij naar Johannesburg brengt. Het is allemaal wel nog redelijk kantje boord gegaan, ik was pas om 17:45 bij Casa 400, terwijl ik toen al ingechecked moest zijn, dat ik om 18:30 aan kwam zetten maakte helemaal niet uit, ging alleen wel ten koste van mijn zitplaatsen. Zit zo lekker ergens achterin, in het midden tussen twee andere passagiers, maar dat boeit me niet, ik heb het vliegtuig gehaald en ben daar allang blij om.

Zürich Airport is een stukje moderner dan Schiphol, de luxe straalt er vanaf, ik als arme student kan daar niet zo veel mee, maar kan het niet laten om zometeen even een lekker bakje koffie te drinken. Ik moet toch de film zien die ze gaan draaien, hopelijk ken ik 'm nog niet. Het verplaatsen van de aankomstgate naar mijn vertrekgate was er ook eentje van overbodige luxe, er stond aangegeven dat het zo'n 15 à 20 minuten reizen was, mijn voeten vreesden dus al het ergste, maar na een kleine wandeling kwam ik ergens in de toekomst terecht. Een onderaardse ruimte met glazen muren waar aan beide kanten een spoor te zien was, er kwam een leuk modern wagentje en die bracht binnen mum van tijd naar 'Gates E', tijdens de rit klonken Zwitserse berggeluiden en werden er witte bergtoppen getoond en voor ik het wist was de rit ten einde. Vreselijke tafarelen, supergave shit though!

Ben nu aan het wachten op het vliegtuig, wachten is niet zo erg, heb alleen geen zin in de vlucht, hopelijk kan ik veel slapen en leuk dromen.
De vlucht
Die viel reuze mee, SwissAir is redelijk luxe, redelijk erg luxe. Ik had ongewoon veel beenruimte, maar had daar wel een beetje op gerekend, kreeg een kussen dat niet te groot was en perfect dienst deed en had mogelijkheden over als het ging om muziekkeuze (Fatboy Slim, Coldplay, Nirvana en nog veel meer) en ook nog genoeg mogelijkheden om videos te bekijken (één aflevering van The Simpsons, Running with Scissors en The Departed). Ben er bij lange na niet aan toe gekomen om alles op mijn persoonlijke scherm te kijken omdat ik het grootse deel van de trip geslapen heb en een groot deel heb doorgebracht met het ouwehoeren met mijn Nederlandse buurman. Al met al niet onaardig dus.

Ik zit nu in het Pretoria Backpackers, ziet er allemaal goed en gaaf uit, maar het is nog niet echt duidelijk wat ik precies ga doen. Ik heb het idee dat ik gewoon balie-werk ga verrichten, en dan zes maanden lang. Ik mag wel zo spoedig mogelijk met dagtrips mee om het allemaal te ervaren. Is dus naar mijn idee niet bepaald HBO waardig, maar dat kan nog komen.

Vanavond ga ik met een stel andere Nederlandse studenten even de stad in, deels om elkaar wat beter te leren kennen en deels om de eerste Zuid-Afrikaanse dag goed te beginnen, er vanuitgaande dat het bier goed te doen is natuurlijk!

  • 09 Februari 2007 - 14:59

    Lartsie:

    Heje Lammert ezeen?!?!?!?

  • 09 Februari 2007 - 14:59

    Richard:

    Wat een avontuur en tis allemaal nog maar net begonnen voor je :]
    Is het trouwens waar dat Zuid-Afrikanen de rare gewoonte hebben om elke dag om precies 7 over half 2 verschrikkelijk te gaan bûgen, of is dat een fabel?

  • 09 Februari 2007 - 15:03

    Lartsie:

    Dongderse zwartbek bin jie vur de rooie of vur de blauwe???

  • 09 Februari 2007 - 15:04

    Lartsie:

    Dongderse zwartbek bin jie vur de rooie of vur de blauwe???

  • 09 Februari 2007 - 15:04

    Lartsie:

    Dongderse zwartbek bin jie vur de rooie of vur de blauwe???

  • 09 Februari 2007 - 16:30

    Magere:

    Keeltsie, nice, dat je goeie vlucht had etc, maar je ken daar wowwen, IRCen MSNen etc, dus wat ik al zei, Africa is dus net zo ver voor ons als eemdijk. We komen er nooit, en toch spreken we je :) en de flep mobiel is ondertussen al omgedoopt tot de demamobiel voor de komende 5 maanden :)

  • 10 Februari 2007 - 11:38

    FlePser:

    Lammert nog niet ezeen en hier bin ze ze voor de ' Blou Bulle' (rugby) of 'Kaiser Chiefs' (voetbal). Ik type dit bericht precies om 7 minuten over half 2 en er kwamen net een paar Afrikanen versjrikkelek langsbuuugen.

  • 10 Februari 2007 - 14:26

    Loes:

    jeppie!!

    wat een verhaal, ook echt iets voor jou!!maar wat goed dat je er toch uiteindelijk zit! en wat nou HBO-vaardig zolang de school daar nix van weet en jij t naar je zin hebt is t toch prima!!
    het bier bij mij smaakt trouwens super, hoe is dat bij jou? ;-) hihi
    nou we houden elkaar op de hoogte goed!!

    dikke kus je krullebol uit de klas

  • 13 Februari 2007 - 18:06

    SUUUS:

    Flep!! Wat lees ik nu!? Jij in Afrika! Wat een belevenis! ik ben jarloers.. haha! nou veel plezier daar!
    kus suuz
    ps. bekende foto ;)

  • 14 Februari 2007 - 17:44

    Irma:

    Heeey

    ik denk dat jij in hetzelfde vliegtuig zat als wij ;) donderdag 8 feb, 19.40 vertrek Schiphol :p???
    Ik ben op stage in Jo'Burg, wat doe jij in Pretoria???

    Groetjes,

    Irma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 80845

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 27 April 2016

Zuidelijk Zuid-Amerika

01 September 2014 - 01 Oktober 2014

Le Tour de France

22 November 2011 - 28 Februari 2013

The Eastern Orientation

18 Maart 2012 - 24 Januari 2013

Where women glow...

02 Februari 2012 - 18 Maart 2012

A Kiwi a day ....

01 Januari 2002 - 03 Februari 2010

Snoepreisjes

03 Maart 2009 - 13 Augustus 2009

Conquer of the Americas

08 Februari 2007 - 16 Juli 2007

Where the wild things are

Landen bezocht: