Nog eentje ... en dan gaan we echt beginnen - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu Nog eentje ... en dan gaan we echt beginnen - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

Nog eentje ... en dan gaan we echt beginnen

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

07 Juni 2007 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Jaja, nog één week en dan gaat de Zuid-Afrika toer echt beginnen. Pretoria ken ik ondertussen wel, ik heb het wel gezien en het wordt dus tijd om met mijn rondreis door zuidelijk Afrika te beginnen, maar daar moet ik nog een paar dagen op wachten en ik kijk er behoorlijk naar uit, ook al is het redelijk koud geworden in de meeste gebieden in Zuid-Afrika, maar dat boeit me geen flikker. Wat heb ik de afgelopen paar weken uitgevoerd? Niet al te veel, ben weer naar een township geweest om de verjaardag te vieren van Cliffords oma en om de hele dag in een auto te zitten om bier te drinken (Castle Light :/ nog steeds 4,0% though), ben een paar dagen wezen poolen, ben samen met Fiona naar Nelspruit geweest om Magnus op te zoeken en om de panoramische route weer af te leggen, heb met een paar idioten de hele nacht een radioshow gepresenteerd en heb verloren met Hollandia boehoe.

Nou, jullie weer op de hoogte, ik weer verder.

Township
Zaterdagmiddag ben ik samen met Clifford richting Mapobane (een township) geweest om de verjaardag te vieren van zijn oma. De heenweg duurde redelijk lang we moesten namelijk eerst naar Pretoria downtown om een minitaxi te pakken richting de township, halverwege overgestapt op een Jeeptaxi die ons afzette bij een tankstation, waar we werden opgepikt door Sepo, een goede vriend van Clifford. Natuurlijk hadden we ervoor gezorgd dat we Castle Lights tijdens de reis hadden en nog voor we bij het feest waren hadden we tien biertjes weg weten te tikken, dus kwamen we niet al te nuchter bij het feest aan. De ruimtes bij het feest zijn als volgt ingedeeld: De tuin en de straat zijn voor bezoekers en de mensen die willen dansen (voornamelijk de jeugd dus). De woonkamer is voor de ooms en tantes die gezellig leuten met een lekker bakkie koffie. De slaapkamer is voor de jarige oma, waar ze iedereen ontvangt gedurende de gehele avond en de logeerkamer is voor andere tantes/ooms/opas/omas die ook lekker leuten met een hapje en een drankje die steeds bezorgd wordt door één van de zusters van Clifford. Na de oma te hebben gefeliciteerd en even 'hooooi' gezegd te hebben in de woonkamer snel naar buiten om verder te gaan met het nuttigen van drankjes en zelfs dansen! En omdat ik nogal veel in de belangstellend stond vanwege het feit dat ik een Malungu ben werd ik nogal geforceerd om te dansen. Leuk man ... al die donkere mensen die iets beter kunnen dansen en zo'n lichtgevend object die er geen snars van snapt, ach ja, zoveel boeit dat nou ook weer niet. Anyway, buiten. Buiten hadden ze in de achtertuin een dikke braai gehad en in de voortuin draaide de hele avond een DJ. Mensen dansten op de straat en in de tuin of zaten lekker een drankje te drinken. Na een paar uur besloten we om 'm te pielen, het werd buiten steeds kouder dus gingen we richting een paar Shebeens, ik weet niet precies hoeveel, maar volgens mij waren het er twee. De eerste was redelijk groot en gezellig en druk, het leek een soort discotheek-shebeen-iets. Een grote parkeerplaats voor de gasten, een binnenpleintje met party-tenten en twee ruimtes. Één om te poolen en wat relaxter te zitten en één om uit je bol te gaan. Na een half uur zijn we 'm gepield en na in slaap te zijn gevallen in de auto werd ik wakker in een tweepersoonsbed, nice and warm (terwijl Clifford in de auto sliep zonder dat ie dat door had) zegt wel wat over de status lijkt mij.

De zondag zijn we met een paar vrienden en familieleden van Clifford de gehele dag bezig geweest met het bezoeken van mensen en rondrijden in de auto terwijl we non-stop bier dronken en af en toe ergens stopten om kip en boerewors te braaien. We zijn om zeven uur in de ochtend begonnen met bier drinken en gestopt rond negen uur 's avonds toen Clifford besloot dat hij het niet meer aankon en we naar zijn vrouw's shack zijn gegaan om 300 te kijken en te slapen. De volgende morgen werd ik weer eens gewekt door een kraaiende haan en blaffende honden en na het ontbijt richting Pretoria gereisd om daar het derde en laatste deel van de Pirates te kijken in de bioscoop. Om vier uur terug om aan de slag te gaan en met een zwaar hoofd de werkzaamheden te hervatten.

Weekend naar Nelspruit
Magnus verblijft voor zijn opleiding anderhalve week in een ziekenhuis in een township vlakbij Nelspruit. Nelspruit is ongeveer vier uur rijden ten noorden van Pretoria in de provincie Mpumalanga (ofzo) en Fiona, Clifford en ik waren van mening dat we een weekend op bezoek moesten gaan. Er was daar immers weinig te beleven, hij was samen met klasgenoten Caroline en Genneth en ze hadden geen televisie en geen vrijheid om 's avonds ergens heen te gaan. Vrijdagmiddag kregen we eindelijk het ja-woord van Francois, maar Clifford moest helaas achterblijven om te werken. Francois was namelijk niet vrolijk met het feit dat Clifford maandag niet op het werk verscheen en dat was dus een payback van zijn kant. Fiona en ik dus een auto gehuurd en om vijf uur vol goede moed richting Nelspruit vertrokken, laptop achterin voor muziek en gassen maar. Ik ben benieuwd hoeveel boetes ik ontvangen zal, maar dat zijn zorgen voor later. Rond half negen kwamen we dan in Nelspruit aan bij de backpackers waar Magnus ons al had ingechecked. Die avond hebben we weinig gedaan behalve elkaar op de hoogte brengen van wat er wel niet gebeurd was allemaal (niet al te veel van beide kanten) en gezellig wat drinken met andere gasten en wat poolen. Tevens het plan gemaakt om de volgende dag de panoramische route af te leggen en dat deden we die zaterdag dan ook. Rond een uurtje of elf eerst wat ontbeten en rond twaalf uur dan eindelijk op weg om de wonderlijke natuur en uitzichten te aanschouwen. Van deze route valt er weinig te vertellen want één foto zegt ietsjes meer. Het was in ieder geval weer supermooi en hoog en soms zelfs gevaarlijk. Zo waren we bij de Mac Mac Falls off-the-route gegaan en zijn we een rotsblok opgeklommen zonder hekken en vanaf daar hadden we goed zicht op de falls en konden we zien hoe hoog het wel niet was, want toen we naar beneden keken zagen we de toppen van de bomen en geen veilige route naar beneden. Bij God's View zijn Magnus en ik richting The Rainforest Depot gewandeld, daar sta je flink hoog, en ook zonder hekken, recht naar beneden te kijken en zijn we ook daar even off-the-route gegaan om in de Jungle te kijken wat er allemaal is, maar behalve foto's niets gevonden. De laatste gevaarlijke situatie was bij de Three Rondawels waar we van rots naar rots klommen om van het geweldige uitzicht te genieten. Na deze gevaarlijke taferelen terug richting de backpackers, nadat we eerst Caroline en Genneth bij het ziekenhuis opgehaald hebben. 's Avonds wat gegeten bij een restaurant wat erg gezellig was omdat het de laatste keer met Caroline en Genneth was. Zondag lang uitslapen, weer wat ontbeten maar nu bij de Riverside Mall en toen richting Magnus' verblijf om daar wat te kaarten en vooral Monopoly te spelen voordat we ons bedje opzochten. Maandag weer terug naar Pretoria en onderweg een irritante lifter opgepikt, maar veilig thuisgekomen.

• 07 Juni 2007 - 12:18

Yvankatje:

dus nog even volhouden lieverd! ennuh... 2 oktober ben je alweer thuis toch?
    tot gauw! x yvank

• 07 Juni 2007 - 13:23

Irma:

Jij nog 6 weken, ik nog 4 weken
    Ik al naar Swazi en Cape Town geweet, jij moet nog gaan!
    Das wat anders dan in het begin hè? Toen deden we bijna elk weekend hetzelfde zonder elkaar ooit gezien te hebben :P Veel plezier en succes nog de laatste weekjes!

Liefs Irma

• 09 Juni 2007 - 10:10

Rebekka:

He broertje. Geniet er nog even van en ik vind het wel fijn om je over een paar weken weer te zien hoor! Have fun! x Rebekka