Oos wes, tuis bes - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu Oos wes, tuis bes - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

Oos wes, tuis bes

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

18 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Maandag dus de eerste werkdag gehad. Ik werd begeleid door Fiona, zij komt uit Chili, heeft een relatie met een Mozambiek(iaan, er?) en werkt hier nu al geruime tijd. Zij heeft mij een beetje de basis van het 'vak' laten zien, was allemaal niet te moeilijk die avonddienst. Beetje mensen laten betalen voor hun drankjes en internet-gebruik, eventuele gasten inchecken en vragen telefonisch afhandelen, nee het grootste gedeelte van deze dienst bestaat uit een boekje lezen en TV kijken. Omdat zij haar eerste werkdag sinds een tijdje weer had waren er rond 20:00 mensen opgedoken die Fiona kent om dit op een feestelijke manier in te luiden. Twee daarvan waren de Duitse meiden die bij de Nederlanders in het huis zitten, één daarvan was haar vriend en de laatste was haar reisleider de afgelopen twee weken toen ze in Mozambiek en Namibië was. Een leuk wederzien voor die mensen en ik mocht van de partij zijn. Ben de avond begonnen met wat witte wijn, overgestapt op het bier en in Eastwoods (restaurant om de hoek waar je ook kan party-en) wat whiskey en een vliegend hert naar binnen gewerkt om de avond af te sluiten met én bier én whiskey. Sja, je moet wat. Al met al een gezellige eerste werkdag achter de rug dus, het lijkt wel of ik aan het drinken blijf deze stage. Was dat maar waar :P.

De tweede werkdag ging het er wat rustiger aan toe, weer niet zo gek veel gedaan, behalve een filmpje kijken en wat internetten (heb zowaar WoW gespeeld, like oh my God what the heck double uuu tee eff, ging nog aardig ook met die connectie!) en het was weer voorbij. 's Avonds nergens heengegaan omdat ik de volgende morgen weer om 07:00 moest werken om eens een ochtenddients mee te maken. Die ochtenddienst is een stukje drukker, vooral om Francois er ook de hele tijd bij is, Francois is zo'n workaholic die niet stil zitten kan. Het is nog steeds niet echt moeilijk maar het moet wel allemaal een keer voorgedaan zijn. Door Francois werd ik aan het werk gezet om een uitnodiging te maken om zondag a.s. naar een nabijgelegen pretpark te reizen met 'exchange students', heb ik gedaan alleen niet veel respons op gekregen, dus dat wordt een tripje met zes Noren, yay! 's Middags hoopte ik WP te zien, maar hij werkte niet echt mee en ik kwam er achteraf achter dat hij eventjes in Pretoria geweest is, hij zit namelijk ook vast aan een strak schema. Best jammer, had 'm even willen Valentijnsknuffelen, maar dat zat er dus niet in en ik was daar zo ziek van dat ik echt ziek werd. Ben woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag dus ziek geweest, ben het op het moment eigenlijk nog, maar vandaag (zaterdag) heb ik nog best een drukke dag gehad. Maar chronologisch!

Woensdagavond zou ik samen met Fiona en de andere gasten van maandag naar de 'Bride' gaan ofzo, een evenementje in Hatfield, maar ik was te brak/ziek/misselijk/zwak om mee te gaan en besloot mijn warme bedje in te kruipen om 22:00 en heb geslapen tot 13:00. Mijn maag was overstuur, niets wou naar binnen en het hoofdje was zo licht als een veertje. Zwaar matig dus en ik geef de schuld aan het 'veilig te drinken' kraanwater hier, niet meer doen dus. Donderdag heb ik niet veel boeiends gedaan, beetje TV gekeken maar vooral op bed gelegen. Veel gedroomd en in die dromen kwam erg duidelijk naar voren dat ik nog zwaar bezig ben om bepaalde thuiszaken te verwerken. Zo heb ik de laatste wedstrijd met Troppo Cazzo herleeft, op wel vier verschillende manieren, dat dan weer wel. Stond ik lijnrecht tegenover Jan, Henk, Lars, Plak en Hans te juichen toen IJsselmeervogels de 4-0 maakte tegen Spakenburg en was 'Born to be Alive' het enige nummer dat gedraaid werd in de Jantjes. Dat zijn nou nog eens dromen om van te dromen..... Of dat ik aan het dromen was en dat ik mijn auto eindelijk eens ging wassen, of dat ik dat in ieder geval even zou doen, maar toen ik wakker werd na een minuut besefte dat ik in Zuid-Afrika zit en die auto dus niet kan aanraken! Dan denk je toch af en toe aan het gezegde 'Oost west thuis best', terwijl het hier toch wel ietsjes veel meer beter is, ondanks de ziekte. Okee, nu overdrijf ik een beetje, maar het weer zorgt er toch voor dat ik hier nog even blijven wil, want het is echt gruwelijk lekker weer (iemand die zich Portugal nog kan herinneren?? Zoiets dus!).

Vrijdag heb ik nog minder gedaan dan donderdag, heb veel 24 gekeken op de laptop en weer veel geslapen, ben nauwelijks mijn kamer afgeweest zo gaar was ik. Weinig te melden dus over deze dag. Ik ben tijdens mijn zieke dagen wel bezig geweest het Zuid-Afrikaans een beetje te leren kennen en ben er achter gekomen dat ze alles verkleinen: Bakkie (auto), momentjie en het zou dus zo kunnen dat ze ook kereltjie gebruiken. Daarnaast laten ze vaak een 'T' of 'D' weg: Oos, Wes, geken (gekend) en nog wat kleine dingetjes. Wat ze ook continue doen is vragen hoe het met je is! Leuk man, als je een beetje ziekjes bent! Ik zal de conversaties maar niet typen, want ik ben zo weer ziek, hup mijn bed in dan maar!

Vandaag (zaterdag) ben ik in alle vroegte (en niet geheel fit) richting Sun City en Pilanesberg afgereisd. Het is maar anderhalf uur rijden en ik zat maar een beetje misselijk in de auto. Gelukkig heb ik het volgehouden want Sun City was goed te doen. Samen met twee Zweedse meiden op het kunstmatige strandgelegen voor vier uur, beetje niets doen (zitten lukte al niet, zo beroerd voelde ik me) en wat eten/drinken/zonnen, ben nu wel een beetje verbrand. Maar wie mooi wil zijn moet pijn lijden!!! Dan ben ik al wel mooi van mezelf (thanks pa/ma!) maar een bruine tint kan wonderen doen! * proest * cough * Nee was wel relaxed, alsof ik op vakantie was? Na het zonnebaden zijn we richting Pilanesberg gegaan, dat is een natuurpark waar veel dieren leven, 500m2 natuurgebied we konden onze lol dus op. We zijn daar dus doorheen gereden en ik heb inderdaad wat dieren van dichtbij gezien:
Neushoorn, een moeder met kind van HEEL dicht bij, dat was best gaaf. Een olifant en een struisvogel van een redelijk grote afstand. Een heleboel zebra's en gnoe's van dichtbij, een groepje springbokken en elanden en nog wat beesten, maar geen uitzonderlijke meer. Deze hele ervaring viel me eigenlijk toch wat tegen, ik had verwacht dat ik de belevenis van die dieren vlak bij me als een hele ervaring zou beschouwen. Maar ik vond het allemaal wel meevallen, ik vond het wel gaaf om die beesten daadwerkelijk in het echt te zien, maar het is niet zo geweest dat ik overvallen werd van spanning en sensatie. Misschien komt dat gewoon omdat we in een luxe auto zaten, op een asfalt weg reden en de dieren niet gevaarlijk waren ofzo. Of wellicht ben ik een te nuchtere Hollander. Ik moet wel zeggen, nogmaals, dat het evengoed erg tof was om alles te zien, maar had er op de ene of andere manier verwacht op een andere manier mee om te gaan. Ach ja, wacht maar tot ik een keer in een Jeep zit en in mijn broek schijt omdat een olifant boos op onze auto af komt rennen ofzo :). Tussen Sun City en Pilanesberg zijn we nog naar een 'lionfarm' geweest. Hier werd ik bruut aangevallen door een klein leeuwtje die zowat mijn wegwerpcamera aan gort beet :P. Het was best grappig om die kleine leeuwtjes in het echt bezig te zien en één van die leeuwtjes viel me inderdaad al spelend aan, maar het was niets wat ik niet aan kon! Al met al een drukke dag voor een ziek persoon en ik duik maar eens mijn nest in want morgen ben ik waarschijnlijk weer druk bezig!

  • 18 Februari 2007 - 09:29

    Ciel :

    Poepie poepie! Ik had nog helemaal niet je verhalen gelezen, ik kreeg op een of andere manier nu je eerste mailtje! Ik heb ze net allemaal gelezen.. PFff, wat kan jij lullen zeg! :P Maar klinkt allemaal super vetje! Heb je alles rond met school?
    Ik vertrek morgen voor twee weekjes naar Costa del Sol!! :D
    Nou lieverd, doe voorzichtig aan, niet meer ziek zijn en geniet van alles!
    Dikke kusjes en tot snel!
    Liefs Ciel

  • 18 Februari 2007 - 10:12

    Maartje:

    Hee jesper!! Het klinkt enig daar hoor! Was ik nou toch maar mee gegaan he?! Wel irritant dat je ziek was, maar mis je Nederland al een beetje? En valt het mee hoe erg je je vriendjes mist? NOu ik wens je nog heel veel plezier in ieder geval, maar dat zal wel lukken. x Magnot ;)

  • 18 Februari 2007 - 11:49

    YveZ:

    ik ben gestopt met lezen toen je begon over wow spelen...jammer

  • 18 Februari 2007 - 11:57

    Jesper:

    Yv, klootzak!!

  • 18 Februari 2007 - 11:57

    Jesper:

    Veel plezier daar ciel, maak even snel een ciel.waarbenjij.nu an!!

  • 18 Februari 2007 - 14:47

    Mja:

    beetje jammer idd dat wow.... man wat een verhalen... een update van jou is meer dan ik ooit tijdens een stage op papier heb gezet

  • 18 Februari 2007 - 16:22

    Ryan:

    Lekker bezig jongen

  • 18 Februari 2007 - 18:46

    Irma:

    Weer een toevalligheid....(Pilanesberg en SunCity) :P

    Wat ben je volgend weekend van plan ? haha

    Ik zie het tot nu toe ook nog steeds als vakantie. Ik begin morgen als supervisor. Ja hoor, het kleine meisje gaat ook even de mensen in Za vertellen wat ze moeten doen!

    Airco hebben we niet, helaas...

    Liefs

  • 18 Februari 2007 - 21:22

    Yvanka:

    Jesp! Wel beter worden he! vond het leuk dat we ff konden msnen van de week! dikke kus!

  • 19 Februari 2007 - 10:58

    Kim:

    Heey Mop!!

    Wat een verhaal, wel leuk allemaal.. Als ik het zo lees krijg ik de kriebels, het klinkt echt super.. Gauw maar weer een nieuw verhaal erop zetten, dan kunnen we ten minste nog meegenieten van je reis (stage) :-D..

    Heeeel veel plezier nog en beterschap (tenzij je natuurlijk alweer helemaal de oude bent)..

    Tot het volgende verhaal!

    Liefs
    Kim

  • 19 Februari 2007 - 12:51

    Hans:

    klinkt goed maat, hf verder :)

  • 19 Februari 2007 - 19:29

    Irma:

    Natuurlijk weet ik wel dat braaien, barbecuen is!
    hebben we al 2 keer gedaan :P

    maar helaas helaas, maandag moet ik weer om 8 uur fris en fruitig supervisor'tje gaan spelen, maar de volgende keer zijn we erbij!

    We zijn van plan om binnenkort een keertje naar de oostkust te rijden om ECHT op het strand te liggen! Idee'tje??? ;)

    Liefs

  • 19 Februari 2007 - 19:48

    Ma:

    Ik heb je toch wel vaker gezegd dat je ondanks je mooie uiterlijk gewoon net als ieder ander moet insmeren met zonnebrand. Was zelf vorige week vergeten mijn voeten in te smeren, helemaal verbrand dus daar op Gran Canaria. Leuk hoor al die verhalen, maar drink je niet te veel??????
    Veel plezier en geniet er van. Liefs Ma

  • 19 Februari 2007 - 22:46

    Charlottie En Amanni:

    Hey die jesper!
    jeetje mins ziek in ´t buitenland valt niet mee he¨S!heb het helaas ook al ervaren haha! maar daar komen we wel weer bovenop!Je werk klinkt wel relaxed moet ik zeggen!btje chillen tussendoor moet kunnen toch!Blijf vooral al die leuke dingen doen, lekkere biertjes drinken en je insmeren!have fun daar!enjoy!kus aman en lot!

  • 20 Februari 2007 - 01:17

    Eld:

    Too long didnt read

  • 20 Februari 2007 - 01:21

    Jos:

    Mooi mooi mannetjie veel plezier daar en pas op voor aids dat kan je niet decursen:P

  • 20 Februari 2007 - 01:23

    Jos:

    Mooi mooi mannetjie veel plezier daar en pas op voor aids dat kan je niet decursen:P

  • 20 Februari 2007 - 01:25

    Jos:

    zomg nog 2 keer gepost ook spam ftw maat rustig aan doen daar en maak er wat van

  • 20 Februari 2007 - 01:26

    Jos:

    zomg nog 2 keer gepost ook spam ftw maat rustig aan doen daar en maak er wat van

  • 20 Februari 2007 - 01:27

    Jos :

    ok kom er net achter als ik refresh doe als joost dat zegt(de lul) dat ik nog een keer post ging perongeluk flep /slap eld

  • 20 Februari 2007 - 01:27

    Eld:

    Introduction and History

    At the beginning of the world now known as Azeroth, the god-like Titans created a magical well, dubbed the Well of Eternity by the kaldorei, or night elves. Over time, it had become the source of their power, wisdom, and immortality. This immense source of mystical energy shone like a beacon throughout the Twisting Nether, eventually claiming the attention of Sargeras, the Dark Titan, destroyer of worlds, and he sought to claim its power as his own.

    Thus began the corruption of the kaldorei. Posing as a venerable god, Sargeras managed to contact the most powerful of all the elves, Azshara. Sargeras convinced Azshara, and her most loyal assistant, Counselor Xavius, to open a gateway to Azeroth that this almighty "god" might come forth and bless their whole race (meanwhile eradicating all races deemed "unworthy"). In their insolence, those born to nobility, the Highborne, sought to use and control this source of unimaginable power and unspeakable evil; and for their pride, they were consumed by the magic they so eagerly wished to wield.

    As the portal into the mortal world grew larger, Sargeras sent ever more numerous "emissaries" to aid with the portal and bring the word of their god from the beyond. These demons were members of Sargeras's immortal army, known as the Burning Legion, and they had put to the flame countless worlds throughout the void. As the portal grew close to its completion to allow the Dark Titan entry to Azeroth, a small band of kaldorei led by a Highborne-turned-Druid named Malfurion Stormrage realized the threat posed to their entire world by this nameless evil and the now-crazed Azshara. Realizing his seemingly imminent victory could be threatened by these few elves, Sargeras commanded that his Legion make war upon Azeroth and destroy the unworthy, which included the entirety of the kaldorei race.

    As war raged across the young world, many protectors of the world emerged to aid the young Malfurion Stormrage in closing this portal to the Twisting Nether and the malovelence which now stood poised to destroy them all. The demi-god Cenarius, the ancients, and the powerful dragonflights clashed head on with the advancing legion. Having learned much about the power and beauty of Nature from his Shan'do Cenarius, Malfurion was able to disrupt the nearly completed portal spell and close his world off from the invincible Sargeras.

    With so much power in flux, the Well of Eternity imploded in a magical cataclysm, sending untold numbers to their doom. Many kaldorei were dragged to the bottom of the sea, only to be twisted and transformed into the sea serpents now known as the vile naga. The catastrophe tore the continent apart into three sections, and left a permanent storm known as the Maelstrom where the well once stood.

    As seen in artWith the majority of the Highborne dead, the kaldorei turned away from their arcane legacy and began a new culture focusing on attunement with nature and their surroundings. The surviving Highborne tried to assimilate into the new druidic society, but over time they could not ignore the burning addiction to magic their whole race suffered from. The Highborne (now calling themselves High elves), led by Dath'Remar, left Kalimdor, sailing across the sea to the other, newly-formed continent. Here, they established the nation of Quel'Thalas. The night elves, as they now called themselves, settled into their new culture, living as closely to the land and its inhabitants as possible. In time, they were granted a chance to continue as immortals when the World Tree, Nordrassil, was planted on Mount Hyjal with the remaining essence of the Well of Eternity. For untold ages, their civilization flourished, forgotten by the centuries.

    The Third War led to the rediscovery of the continent of Kalimdor and the night elf race. The orcs, newly fled from Azeroth and seeking resources for their armies, began a lumber project against which the night elves took great offense. This led to many skirmishes between the Warsong Clan of the orcs and the night elf Sentinel force. Eventually, the orcs and the night elves suspended their enmity and fought alongside each other, along with the humans and dwarves of the Alliance, against the demonic forces of Archimonde, a colossal lieutenant of the Burning Legion.

    The night elves are now trying to rebuild what was lost after the battle with Archimonde at Mount Hyjal. In destroying Nordrassil to prevent the return of the Burning Legion, the night elves made the ultimate sacrifice: that of their immortality. They have founded the city of Darnassus on the ill-planned and unblessed new World Tree of Teldrassil, and are trying to reclaim the forest’s inhabitants from the madness spread by demonic corruption of the Third War. In the absence of Shan'do Stormrage, the night elves are led by Tyrande Whisperwind and Arch-Druid Fandral Staghelm. Though they are now aware that there are allies outside the boundaries of their woods, one should not walk lightly in their lands. After all the sacrifices they have endured to keep their lands free of destruction or bondage, the night elves are not fond of strangers. Many have found arrows in their chest before they even knew danger lurked about them.


    Night Elf Druids
    The powerful night elf druids emerged at an unknown time before the War of the Ancients under the tutelage of the demigod, Cenarius. After the war, these serene advocates of nature, led by the Archdruid, Malfurion Stormrage, led the night elf civilization to a new beginning in Ashenvale Forest. Having established a future for their people, the druids slumbered, communing with the dragon Aspect, Ysera in the Emerald Dream. The druids were bound to the Dream through the Nordrassil and slept for centuries at a time, only to be awoken during times of great need. During the Third War, Malfurion and the druids were roused once again to fight for their land and people. Since that war, Malfurion has become lost within the Dream and his subordinate, Fandral Staghelm has taken on the role of Archdruid in his absence.

    The druids hold an extremely close relationship with all aspects of the nature: flora, fauna, and the earth itself. Yet, their magic is not elemental, but is derived from the grace of Ysera. When the druids commune with her in the Dream, their powers grow stronger as does their bond to the ebb and flow of nature. Each druid adopts the totem of a certain revered animal at an early stage in their growth. They are spiritually linked to these animals and exhibit qualities which represent them. In addition, the druids eventually gain the ability to transform into the animals. Two prominent druid sects are the Druids of the Claw, who turn into bears and the Druids of the Talon who turn into storm crows. Druids have also been known to take on the shapes of feral cats, cheetahs, and sea lions.

  • 20 Februari 2007 - 09:21

    Jesper:

    Eld, het is MIJN waarbenjij.nu back off!!!!! En laat sjors met rust joh!

    Sja, ik had me beter moeten insmeren, maar ik had factor twee nog van de vakantie in portugal dus dat heb ik meteen geprobeerd. Niet echt een aanrader!

  • 21 Februari 2007 - 08:55

    Irma:

    haha je mag best mee hoor! :P

    Maare heb je dit weekend geen andere plannen dan alleen zondag braaien?? Misschien wel leuk om te meeten!

    ps: mailen is misschien wel makkelijker dan die berichtjes op waarbenjij :p
    Irmavdster@hotmail.com

  • 21 Februari 2007 - 11:15

    Carla:

    Zo, ik ben bij. En blij, voor jou, maar jaloers voor mij. Want, wat te gek! Ik heb toch echt iets verkeerd gedaan.. En was de bier na wijn een festijn? Je weet dat je daarna ziek geworden bent?..

  • 21 Februari 2007 - 12:06

    Patries:

    Jeetje man wat een verhaal nou veel plezier daar xxx patries

  • 27 Februari 2007 - 06:49

    Roshji:

    ZOMG Sun City liek Sin City?

    Veel wall of texts here, maar ze critten me niet eensch! Vroege dienst ftw, nix te doen. GL HF daaro.

    Rem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 80862

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 27 April 2016

Zuidelijk Zuid-Amerika

01 September 2014 - 01 Oktober 2014

Le Tour de France

22 November 2011 - 28 Februari 2013

The Eastern Orientation

18 Maart 2012 - 24 Januari 2013

Where women glow...

02 Februari 2012 - 18 Maart 2012

A Kiwi a day ....

01 Januari 2002 - 03 Februari 2010

Snoepreisjes

03 Maart 2009 - 13 Augustus 2009

Conquer of the Americas

08 Februari 2007 - 16 Juli 2007

Where the wild things are

Landen bezocht: