Winters New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu Winters New York - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

Winters New York

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

08 Maart 2009 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Eindeloos dwalen, ik houd er normaal gesproken wel van als ik niet echt ergens heen moet en ondanks de kou, vind ik het nu ook lekker en ontspannen om een beetje te dwalen in deze grote stad. Het verwachte shock effect over de hoogte en grootte van gebouwen in New York heeft nog niet plaatsgevonden, maar dat kan komen omdat ik voorlopig nog niet midden in een centrum gestaan heb waar de wolkenkrabbers de aanval inzetten.
In een nieuwe stad zijn de eerste meters vaak het lastigst, ik kon bijvoorbeeld al niet het metro station vinden vanwaar ik mijn trip richting Manhattan zou maken. Goed begin zou je zeggen, gelukkig zijn de mensen hier tot dusver aardig en behulpzaam en nadat ik bij een winkel om de richting gevraagd heb, weet ik het metro station wel te vinden. Ondertussen ben ik natuurlijk allang vergeten welke 'halte' ik eruit moet om in Central Park te geraken, dus ik wacht lekker af tot ik denk dat ik wel in de buurt ben, en dat moment komt wanneer er twee Aziatische vrouwelijke toeristen uitstappen bij Canal Street, ik wacht drie stations en kom erachter dat ik nog steeds te vroeg uitgestapt ben. Jammer dan, ik ga wel even een rondje of twee lopen zodat ik precies weet hoe het zit en begeef me daarna richting de Hudson River. En hoewel ik besef dat ik zo verder en verder van Central Park geraak blijf ik via de riverbank naar het zuiden lopen. Aan de overkant van de rivier zie ik al wat hoge gebouwen en ik vraag me af hoe dat nou zit met New York, zit ik wel in het gebied met Times Square, Ground Zero en de Empire State Building of eigenlijk totaal niet. Nog wat meters in de ijzige kou (het went, maar het wordt tijd om iets warmers op te zoeken hoor ;) ) en ik kom bij een informatie bord en kom erachter dat de overkant New Jersey zou moeten zijn, of ik heb weer verkeerd gekeken en tot mijn ontzetting zie ik opeens in de verte het vrijheidsbeeld, en vanaf waar ik sta is het best wel klein. Ik ben benieuwd hoe het eruit ziet als ik wat dichterbij kom. Nu ben ik maar even wat koffie drinken in een kleine toko dat volgens mij vlakbij het WTC area zit, daar zometeen maar even een kijkje nemen dus.
Het WTC gebied is echt geen zak aan, hoge hekken schermen ongeveer alles af, want ze zijn er nieuwe dingen aan het bouwen, ik ben er dan ook redelijk vlot langsgelopen en blijf richting het zuiden lopen, want hier zou de ferry naar het Vrijheidsbeeld moeten zijn, en dat klopt ook. Voor $12,- kun je Statue of LIberty en Ellis Island bezoeken, ik besluit het eerst niet te doen, maar later toch wel. En het is best leuk hoor, maar één keer is genoeg ook :) Daarna gaat de wandeltocht nog even verder en beland ik op Wall Street, wat eigenlijk best een klein straatje is (vooral vergeleken met Broad way).
De volgende dag is het de bedoeling om WEL Central Park door te lopen en dat lukt deze keer ook, ik stap precies uit op het Zuidwestelijke punt van CP en wordt lichtjes lastig gevallen door een gozert met een fiets (N...ah stole my bike?) maar die wuif ik, ervaren als ik ben, met een simpel handgebaar weg. Lopen wil ik, gewoon lekker lopen. Drie uur later bedenk ik me dat een fiets toch wel wat lekkerder zou zijn op dit moment, want ik heb een teringeind gelopen door Central Park en kom erachter dat het nog best groot is. Na weer wat (kilo)meters ben ik het dan toch zat en verlang naar wat te eten, zo kom ik weer uit op Broad way, maar dan een stuk, en ook echt een stuk, noordelijker en zie EINDELIJK eens een bioscoopzaal, en hier gaan ze morgen Watchmen draaien. Op zekers dus! Daarna loop ik weer wat naar het zuiden, scheid mijn weg met Broad way, en watskeburt, ik sla een hoek om en bevind me in een straat richting Times Square, wat ik nog niet besef, maar ik zit wel zo van; nou nou dit is allemaal huge zeg, even kijken wat er aan de hand is. En jaaaaaa hooor, daar is het dan Times Square met alle neon, flashy, bewegende onzin! Toch wel gaaf hoor.
De afgelopen dagen heb ik niet al te veel gedaan, beetje rond gehangen in NYC wat mensen ontmoet en wat dingen gezien, ben alleen niet veel toegekomen aan het maken van foto's dus die zul je moeten missen. Ik kan in ieder geval zeggen dat ik Madison Square Garden gezien heb, helaas zijn tickets zo'n $70,- en dat was toch iets te veel van het goede om naar een basketball of ijshockey potje te kijken. Ik ben om Empire State Building gelopen, heb Watchmen gezien op Broad way, ben schoenen wezen shoppen in Brooklyn, en heb Brooklyn Bridge bewandelt. Moet zeggen dat ik ondertussen al wel een paar keer flink onder de indruk ben geraakt door de gebouwen en hun hoogte, het is alleen zo dat als je omhoog blijft kijken naar hoe hoog ze wel niet zijn je last van je nek zult krijgen, een beetje alsof je vooral in de bioscoop zit of op het middenveld loopt met een kick and rush english-game. Sommige gebouwen zijn gewoon te hoog.
Er zullen vast nog wel dingen bezocht zijn die even niet in me opkomen, helaas is het morgen al weer tijd om verder te reizen, hoewel 'helaas' ik heb best wel zin Mexico binnen te gaan en op het strand een beetje m'n Spaans te verbeteren :) Jullie horen nog wel van me ;)
Tot slot nog een bijbehorend nummertje, al is het alleen vanwege de titel;
http://www.youtube.com/watch?v=hBFxmx6Pi2E&feature=related

Foto's zijn hier te zien
http://picasaweb.google.nl/flepser

  • 09 Maart 2009 - 08:24

    Ma:

    Heb je het vrijheidsbeeld nou ook nog beklommen zoals ik je had aangeraden??

  • 09 Maart 2009 - 09:07

    Rebekka:

    jeetje.... wat een lap tekst weer!
    maar wel erg leuk!!

  • 09 Maart 2009 - 10:04

    NielZ:

    Leugens! Je bent helemaal niet op een ander continent, i wont allow it!

    Ik verwacht je binnen 7 dgn terug anders zwaait er wat!

    Dude have in taco land en keep up the postings, ik blijf ze iig met veel interesse lezen!

    Ps 7 dgn and counting!!!!!


  • 09 Maart 2009 - 13:56

    Remco:

    * Wall of txt crits you for 13371337!
    * Your eyes bleed

    leuk verhaal tho :)

  • 09 Maart 2009 - 17:32

    Bruce:

    Luister maar niet naar NielZ en geniet van je vakantie! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 80757

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 27 April 2016

Zuidelijk Zuid-Amerika

01 September 2014 - 01 Oktober 2014

Le Tour de France

22 November 2011 - 28 Februari 2013

The Eastern Orientation

18 Maart 2012 - 24 Januari 2013

Where women glow...

02 Februari 2012 - 18 Maart 2012

A Kiwi a day ....

01 Januari 2002 - 03 Februari 2010

Snoepreisjes

03 Maart 2009 - 13 Augustus 2009

Conquer of the Americas

08 Februari 2007 - 16 Juli 2007

Where the wild things are

Landen bezocht: