We zijn er klaar voor (bijna) - Reisverslag uit Bunschoten-Spakenburg, Nederland van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu We zijn er klaar voor (bijna) - Reisverslag uit Bunschoten-Spakenburg, Nederland van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

We zijn er klaar voor (bijna)

Door: Jesper

Blijf op de hoogte en volg Jesper

24 Januari 2016 | Nederland, Bunschoten-Spakenburg

Over een week gaan Marin en ik weer op pad, echt op pad, voor een langere periode. Bijna drie maanden backpacken door Zuid-Amerika, waar we zomerse temperaturen kunnen verwachten tijdens het grote Carnaval in Rio de Janeiro, koudere herfst taferelen aan het einde van de wereld genaamd Ushuaia en wellicht winterse praktijken op onze hoogtestages in Patagonië.

Waarna we weer op zoek gaan naar hitte in de wijngebieden van zowel Chili als Argentinië en een zoutvlakte hier en daar passeren, met een beetje geluk zien we nog wat van de Amazone en als we echt tijd en geld overhebben kunnen we nog Machu Pichu aandoen in Peru (maar daar rekenen we eigenlijk niet op).

Of we er klaar voor zijn? Nou nee, eigenlijk niet, maar dat ben ik eigenlijk nooit ;). Gelukkig kunnen we rustig aan beginnen in één van de drukste periodes van Rio, we worden namelijk opgewacht door Martijn en Corry die aan de andere kant van het water wonen in Niterói. Zij houden ramen en deuren gesloten de rest van de week omdat het carnaval een week lang het centrum van Rio op zijn kop zet.

De planning is om enkele dagen in Rio te blijven en dan via het pittoreske Paraty naar Sao Paulo te vertrekken, daar een bus van zo'n 15 uur te nemen richting één van de grootste watervallen van onze planeet; Cataratas del Iguazo. Hier willen we eerst de Braziliaanse zijde bekijken en dan de oversteek te maken naar Argentijns grondgebied, zo kunnen we eerlijk vergelijken welk land nou het mooiste uitzicht over deze watervallen heeft.

Voldaan van de waterpret wacht er weer een busreis op ons, deze duurt zo'n 17 uur en brengt ons naar Buenos Aires, waar we enkele dagen Tango zullen dansen en het nachtleven opzoeken. Want 16 februari vliegen we naar het eind van de wereld; Ushuaia.

In Ushuaia hebben we nog niet echt gekeken wat de bedoelingen zijn, maar dit is het beginpunt om rustig aan omhoog te kruipen door Patagonië, met als waarschijnlijke hoogtepunten hiken in de natuurparken van Tierra del Fuego (Ushuaia), Torres del Paine (El Calafate), Los Glaciares (El Chaltén) en uiteindelijke te eindigen bij Nahuel Huapi (Bariloche) met een tussenstop bij de gletsjer in Perito Moreno.

Dan is Patagonië goed genoeg bekeken en steken we de grens over naar Chili, dit doen we waarschijnlijk bij Pucón, hier kunnen we een vulkaan van dichtbij bekijken en onze wandelavonturen de rug toe keren, voorlopig dan.

Chili is niet zo heel breed, dus gaan we waarschijnlijk via de kust omhoog naar de Central Valley om wijn te drin... eh proeven. En anders kunnen bijkomen aan de Pacifische Oceaan, waar enkele surfdorpjes op ons staan te wachten.

We duiken dan nog een keer of twee Argentinië in voor plaatsten als Mendoza en Salta om vervolgens Bolivia eens te bekijken, hier zijn vooral de zoutvlakte van Uyuni een toeristische trekpleister en wil Marin nog heel graag op de fiets een berg af.

Wanneer we er precies zijn en hoe we weer in Rio de Janeiro komen moeten we tegen die tijd nog bepalen. Misschien dat we via Paraguay terugkomen en anders via Campo Grande. We weten het nog niet.

Wat we wel weten is dat we een week na terugkomst meteen aan de slag kunnen met een reis door ons eigen huis op de Oosterstraat ;)

• 24 Januari 2016 - 19:13

Daan:

Waaaaaaaaaa zó ontzettend gaaf!! Nu al! Wat moeten jullie daar zin in hebben zeg.. en ontzettend leuk dat jullie ons op deze manier een beetje laten meegenieten! :) Xxx

• 27 Januari 2016 - 00:14

Talitha:

Wauw! T gaat echt echt gebeuren !! Gaaf!
    We gaan mee lezen, mee genieten!
    Zoen,

• 27 Januari 2016 - 07:35

Marleen:

Wauw!!!! Echt super gaaf! En wat leuk dat jullie een blog bij houden zodat we jullie avonturen;) kunnen volgen. Geniet ervan toppers! xxx

• 27 Januari 2016 - 07:51

Corina:

Hoe gaaf is dat!!! Beetje jaloers hierzo. Blijf jullie zeker volgen.✌

• 27 Januari 2016 - 10:51

Suzanne :

Super gaaf! Heel benieuwd naar jullie reis! Ga jullie zeker volgen!
    Geniet ervan en heel veel plezier ! En wandelse! :-)

• 27 Januari 2016 - 13:18

Gerina:

Dit klinkt als muziek in de oren, ontzettend gaaf, wens jullie een fijne tijd toe met elkaar! En geniet bovendien van alles wat jullie gaan zien!!

• 27 Januari 2016 - 15:47

Michelle:

Klinkt weer super gaaf!!! Heel veel plezier, denk nog een beetje aan het carnaval hier in het bescheiden brabant als je daar in rio bent ;)

• 28 Januari 2016 - 07:29

Wijnanda:

Wow, echt fantastisch. Geniet er samen van en heeeel veeel plezier. Ook met jullie nieuwe huis. We komen zeker een keer kijken met de h(arto)g-club. Fijne vakantie.

• 28 Januari 2016 - 08:01

Margré:

Leuk! Spannend! Ben heel benieuwd naar jullie verhalen! en gefeliciteerd met jullie huis op de Oosterstraat!

• 30 Januari 2016 - 10:17

Maria Bast:

echt te gek‼️ga jullie volgen heel veel plezier en beleving daar dikke kus

• 01 Februari 2016 - 08:46

Tineke: