Slecht nieuws - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu Slecht nieuws - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Jesper Graaf - WaarBenJij.nu

Slecht nieuws

Door: FlePser

Blijf op de hoogte en volg Jesper

12 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Ja, slecht nieuws ja, maar eerst het goede en dat begint bij vrijdag.

Vrijdagavond dus stappen met de Nederlandse groep mede-studenten, volgens mij waren we met zes gasten en vijf vrouwen, maar zeker weten doe ik dat niet meer. We zijn naar de studentenwijk geweest waar veel kroegjes, terrasjes en barretjes zijn, maar een echte kroeg waar je gewoon kan zitten en lullen hebben ze niet. De discotheek/bar/pub of weet ik veel wat, waar we heen zijn geweest was volgegooid met zand om er een sfeertje van te maken, nou dat is gelukt, maar dat kan ook komen omdat een flesje HEINEKEN(!) niet alleen lekker smaakt, maar ook slechts 10,50 Rand is, deel dat door tien en je weet wat een avond geluk kost in Pretoria. Ik kon mijn lol dus niet op om die prijs, en lekker! ja echt. Ben er ook achter gekomen dat Amstel hier populair is, ondanks dat het werkelijk naar bocht smaakt en hier Black Label geen whiskey is maar het plaatselijke bier (wat sommigen Zuid-Afrikanen weer bocht vinden) dat nog best okee smaakt, maar 9,50 Rand kost.... keuze snel gemaakt toch?

De Nederlanders zijn allemaal leuke mensen en hebben de doomscenario's al losgelaten van wat er hier allemaal wel en niet gebeurt, maar als ik dan weer andere mensen hoor schijnt het allemaal wel weer mee te vallen. Laat ik maar niet herhalen wat er allemaal gezegd is, want dat is nogal verontrustend, maar ja aan de andere kant heb ik het idee dat meer dan de helft overdreven bullshit is. De avond zelf was geslaagd, genoten van de drank en de muziek (Alice Cooper met Poison kent echt iedereen hier :/) was ook niet om over te klagen. Helaas was er op een gegeven moment veel R[e-38]B, gelukkig ging dat over in rock, alleen jammer dat die DJ er de hele tijd doorheen lult om drank weg te geven, wat ze nogal veel schijnen te doen hier. Op een gegeven moment waren we dat gelul toch zat en zijn we naar een 'Afrikaans'-bar gegaan dat er boven lag. Onverstaanbaar die muziek, maar de Zuid-Afrikanen gaan er flink op los, mooi sfeertje dus tot het eind van de avond.

De volgende morgen een beetje erg brak wakker geworden, hoewel, brak was het niet, was topfit omdat ik min of meer uit mijn bed werd geschreeuwd door een dertigtal Zweedse scholieren die aan het ontbijten waren, om 08:00 wel te verstaan. Like oh my god!? Ach, dan ook maar wat ontbijten, maar 's ochtends krijg ik nooit wat door mijn strot dus verder dan koffie kwam ik niet. Overdag weinig boeiends gedaan, ben teenslippers en een pet wezen kopen in Hetfield Plaza, wat een niet al te groot winkelcentrum is, heb gelunched op het pleintje van de avond ervoor en heb nog meer koffie gedronken om nog wat wakkerder te worden. Ik heb deze dag de som op de proef genomen en heb een wandeling gemaakt vanaf Backpackers naar Hetfield en ben niet in de problemen gekomen, misschien dat dat kwam omdat zo ongeveer de gehele weg afgeladen was met rugby-supporters die bij hun auto aan het barbeque-en waren, wachtend op de wedstrijd in een harmonieuze sfeer. Het waren de Bloue Bulles (Blue Bulls) versus de Cheetahs, blauw tegen oranje en de supporters gingen op een gewone manier, ook na de wedstrijd, met elkaar elkaar om. In de kroeg waar ik samen met Steven en een vriend van hem, Wilfred, heen ben geweest waren verschillende supporters van verschillende teams elkaar aan het dissen over de uitslagen van die middag en dat bracht een uniek sfeertje met zich mee. Wat nou rellen? Gewoon gezellig met z'n allen aan het bier en de worst.

De zaterdagavond verliep rustig, ben dus met Steven en Wilfred wat wezen drinken, halverwege de avond kwamen een paar Zuid-Afrikanen naast ons zitten die al helemaal ladderzat waren. Het waren wel geweldige figuren en we hebben ons kostelijk vermaakt. Ze dronken whiskey en water in plaats van bier... Ik ben uiteindelijk rond 03:00 maar eens
naar Backpackers terug gelopen en ook dit leverde geen problemen op, ik was alleen wel mijn paraplu kwijtgeraakt! Paraplu zul je misschien denken? Ja, en dat is dan ook het slechte nieuws: HET HEEFT GEREGEND!!!!!!!! Met als voetnoot dat het wel nog steeds erg warm was.

Zondagmorgen moest ik erg vroeg op om met een dagtrip mee te gaan, ik was nog half dronken toen ik Wout-Peter over de telefoon sprak en weet dus eigenlijk niet zozeer meer wat en hoe, maar hij is woensdag waarschijnlijk in Pretoria, hopelijk kan ik dan een biertje met hem doen. De dagtrip begon om 08:00, blegh
zo fucking vroeg, dat is ongezond! Gelukkig deed de koffie wonderen en kon ik de reis volmaken. Francois (de manager van Backpackers en het reisbureau) was de gids en in alle vroegte moesten we nog twee Zweedse studenten ophalen die met ons meegingen. Met z'n vieren dus de hele dag druk, we zijn eerst naar Johannesburg geweest en hebben veel historie tot ons moeten nemen. Francois deelde mee dat Johannesburg ERG onveilig is en dat zelfs hij er niet tien minuten alleen zou willen rondwandelen. Wat echt een doodzonde is omdat de straten en gebouwen er zo mooi en schitterend en geweldig uitzien dat toeristen hier aan en af zouden komen bij een veiligere omgeving. Vanuit Johanessburg zijn we naar de grootste Township van Zuid-Afrika gereden Soweto (So where to!?) en gezien dat de zwarte bevolking die hier woont (99,998%) er niet comfortable woont, maar wel goed genoeg heeft om er tevreden over te zijn, ze zijn er zelfs trots op. En gezien de historie van dat gebied mag dat ook best. De mensen die daar wonen verdienen tegenwoordig genoeg geld om te overleven, maar ipv een groter huis te kopen ergens anders blijven ze daar zitten en kopen ze een BMW of Mercedes en dure kleding. Want behalve trots op het gebied waar ze zich in bevinden hebben ze ook nog status als ze buiten bij hun BMW in pak staan. Raar volk...

Na deze lange en vermoeiende dag ben ik gister vroeg onder de wol gekropen want vandaag is mijn eerste werkdag, ik werk van 16:00 tot 22:00, lang zat.

Trouwens één ding is zeker, Troppo Cazzo wint dit jaar niet de beker... een nieuw record tegendoelpunten, noobs!!! IJsselmeervogels daarentegen hebben geen kind meer aan SVS!

Später!


  • 12 Februari 2007 - 13:11

    Zus:

    He broer, leuk om je belevenissen te lezen! Veel succes vandaag met werken!!

  • 12 Februari 2007 - 16:10

    Yvankatje:

    Ja Jesp! echt heel leuk, ik hou je in de gaten jongen! Kus Yvank

  • 13 Februari 2007 - 14:44

    Bruce (Bwuss):

    Veel werk en zuip-plezier in Pretoria! :)

  • 13 Februari 2007 - 14:56

    Springs:

    Druk aan het werk merk ik alweer :P

    Nou veel plezier daar iig!

    Gr,
    Springzor

  • 14 Februari 2007 - 22:00

    NielZ:

    Dude! klinkt allemaal erg goed..spreekt voor zich dat ik jaloerzzZzzz ben...anywho als je nog een goeie backpack nodig hebt, moet je ff terugkomen..ken je hem hier zo bij me komen ophalen, laat het maar weten!

  • 16 Februari 2007 - 15:17

    Irma:

    haha wat toevallig, ik vond de vlucht ook prima, maar ik ben er wel achtergekomen dat ik echt niet kan slapen in een vliegtuig.

    Lijkt me best leuk zo'n reisbureau en hostel. Ik loop stage in een hotel vanwege mn studie aan de hotelschool.

    HACCP is inderdaad vervelend, heb er op school al veel mee te maken gehad, maar ja lijkt me aan de andere kant wel weer een uitdaging om zoiets hier op te zetten!

    Liefs,

  • 18 Februari 2007 - 11:48

    YveZ:

    jeZper, klinkt mooi en gaaf...volgende keer ga ik mee :p

  • 18 Februari 2007 - 11:59

    Irene:

    J'espère!
    Je hebt 't wel zwaar hè daar ;-) Klinkt allemaal super leuk. Have Fun!
    X Irene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jesper

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 80738

Voorgaande reizen:

01 Februari 2016 - 27 April 2016

Zuidelijk Zuid-Amerika

01 September 2014 - 01 Oktober 2014

Le Tour de France

22 November 2011 - 28 Februari 2013

The Eastern Orientation

18 Maart 2012 - 24 Januari 2013

Where women glow...

02 Februari 2012 - 18 Maart 2012

A Kiwi a day ....

01 Januari 2002 - 03 Februari 2010

Snoepreisjes

03 Maart 2009 - 13 Augustus 2009

Conquer of the Americas

08 Februari 2007 - 16 Juli 2007

Where the wild things are

Landen bezocht: